
Royalties København er for dig, der drømmer om en fremtid i musikbranchen – vi giver dig redskaberne, inspirationen og netværket til at skabe en professionel karriere.
Du kan være artist, bandmedlem, producer, sangskriver, booker, manager, A&R, koncertarrangør, arbejde på et spillested, pladeselskab eller noget helt andet. Hvad du kalder dig, er ikke afgørende – hvis det er musikbranchen, du brænder for, er det musikbranchen, du skal lykkes i.
Royalties København er et helstøbt kompetenceudviklingsforløb, der byder på 10 heldagssessions, inspirerende oplæg og workshops, profilmatchede mentorordninger, fællesprojekter, netværksaftener, sociale projektcaféer og afslutningsmiddag.
Forløbet varer fra september til juni og finder sted på en lang række forskellige venues i København for at forankre forløbet direkte i musikmiljøet. Royalties er bygget op om fire kerneelementer:

Viden
Praksis
Sparring
En stor del af Royalties handler om at prøve ting af og få feedback på sine idéer og projekter – både fra resten af royalist-gruppen, men også fra udvalgte branchepersoner. Du vil blive matchet med en erfaren mentor fra dit foretrukne fagfelt i et tilrettelagt forløb, hvor du kan få vejledning og sparring på din karriere og dine projekter. Dertil afholder vi en række projektcaféer, hvor vi i fællesskab hjælper hinanden med pressetekster, udgivelsesplaner, fondsansøgninger og meget andet.
Netværk
1. Kickoff
September 2023
Kickoff er grundlaget for en god start på Royalties. Her møder royalisterne hinanden for første gang og lærer om hinandens kompetencer og erfaringer igennem teambuilding og en særligt tilrettelagt netværksworkshop. Dertil introduceres Royalties-forløbet og holdet bag, mens tidligere royalister slår vejen forbi og giver tips og råd. Aftenen rundes af med en fælles middag, hvor det nye hold får muligheden for at hilse på alumner i festlige omgivelser.
2. Projektledelse & Mental Sundhed
Oktober 2023
For at kunne skabe, lede og udføre projekter er det essentielt at have styr på projektledelse og projektstyring. Sessionen er delt op i to. Første del handler om, hvordan man kommer fra idéfase til eksekvering af projekter, særligt med fokus på at organisere og strukturere processen. Anden del har fokus på arbejdsmiljø, mentale forhold og giver konkrete værktøjer til at lede og passe på sig sig selv i et komplekst miljø med høj fart og intensitet.
3. Mapping af Musikbranchen
November 2023
Hvad er forskellen på publishing og SYNC, og hvordan arbejder et booking-bureau? Sådanne spørgsmål svarer denne session på, når vi kortlægger musikbranchens økosystem og dens mange aktører og instanser. Dagen byder desuden på besøg fra udvalgte branchepersoner, hvor royalisterne får muligheden for at stille spørgsmål til deres virke og hverdag. Det kunne være spillestedsbookere, publishers, managers, agenter, festivaler og A&R’s.
4. Pitch & Fundraising
December 2023
I musikbranchen skal du være utrolig skarp til at pitche dig selv til en bred skare af interessenter. Men hvordan præsenterer man kort, præcist og selvsikkert sit musikalske hjerteblodsprojekt? Det får du svar på, når vi på denne session arbejder med storytelling, den mundtlige og skriftlige præsentation, samt konkrete råd og tips til fondsansøgninger og projektbeskrivelser.
5. Økonomi i Musikbranchen
Januar 2024
I dag er det mindst lige så vigtigt at vide, hvordan man laver budgetter, årsafslutninger og momsregnskab, som det er at kunne udvikle en kreativ idé eller at afvikle en koncert. Det er manges akilleshæl, men en af de vigtigste kompetencer for dit arbejde i musikbranchen. Du får derfor gode og håndgribelige værktøjer til at sikre en sund økonomistyring af dit projekt, og du får et indgående indblik i, hvordan man arbejder med sit projekt som en virksomhed.
6. Digitale Trends
Februar 2024
Nye digitale trends og muligheder popper konstant frem, og det er vigtigt at have en forståelse for, hvad teknologien gør for musikken og musikbranchen. Med et udgangspunkt i fremtidens teknologiske udsigter bliver royalisterne undervist i digitalisering og de nyeste digitale trends.
7. Kommunikation & Branding
Marts 2024
Hvordan arbejder man med sit projekt, sin virksomhed eller sig selv som et brand? Hvordan promoverer man sin nye single, og hvordan brænder man igennem med sine budskaber? Alle disse spørgsmål er altafgørende at have styr på, hvis man vil lykkes i musikbranchen. Dagen byder på undervisning og øvelser i at arbejde med strategisk branding, SoMe-kampagner, den gode pressemeddelelse og professionelle kommunikationsstrategier.
8. Internationale Markeder
April 2024
Musikbranchen er global, og mange danske artister har prøvet kræfter med udlandet – nogen med succes og andre med det modsatte. Det er en stor fordel at have kendskab til forskellige markeder, og hvordan man starter ud med at skabe netværk udenfor Danmark. Vi får på denne session besøg af internationale branchefolk til at fortælle om forholdene i andre lande, samt give tips til hvordan man når ud over landegrænserne med sine projekter.
9. Kommercielle Partnerskaber
Maj 2024
På Royalties har vi et stort fokus på, hvad det indebærer, hvad det kræver, og hvad det har af potentiale at arbejde med kommercielle partnere. Hvis man vil gøre karriere i musikbranchen, er det en kæmpe fordel at vide, hvordan man skaber en bæredygtig forretning og skaber værdi for både nationale brands og små musikprojekter – uden at gå på kompromis med hverken sin identitet eller integritet. Vi arbejder derfor med cases og får besøg af Royalties’ partnere fra forskellige brancher, der har interesse i at lave partnerskaber med musikkens verden.
10. Rettigheder & Kontrakter
Juni 2024
Hvordan strikker med en favorabel pladekontrakt sammen, hvilke muligheder har man som ophavsrethaver, og hvordan balancerer man venskaber og samarbejdspartnere i en professionel kontekst med økonomi involveret? Det er spørgsmål, vi vender på denne session. Vi vil komme gennem nogle af de vigtigste juridiske grundprincipper, som vil hjælpe dig i arbejdet med musikkens verden.