Royalties København er for dig, der drømmer om en fremtid i musikbranchen – vi giver dig redskaberne, inspirationen og netværket til at skabe en professionel karriere.

Du kan være artist, bandmedlem, producer, sangskriver, booker, manager, A&R, koncertarrangør, arbejde på et spillested, pladeselskab eller noget helt andet. Hvad du kalder dig, er ikke afgørende – hvis det er musikbranchen, du brænder for, er det musikbranchen, du skal lykkes i.

Royalties København er et helstøbt kompetenceudviklingsforløb, der byder på 10 heldagssessions, inspirerende oplæg og workshops, profilmatchede mentorordninger, fællesprojekter, netværksaftener, sociale projektcaféer og afslutningsmiddag.

Forløbet varer fra september til juni og finder sted på en lang række forskellige venues i København for at forankre forløbet direkte i musikmiljøet. Royalties er bygget op om fire kerneelementer:

Viden

Forløbet byder på inspiration, teori og konkrete redskaber fra branchens dygtigste personer – om alt fra projektledelse, kommunikation og partnerskaber til jura, økonomi, forretningsudvikling og meget mere. Du vil møde knivskarpe folk, der har fingrene på pulsen, er eksperter på deres felter, og som ved, hvad det kræver at arbejde med musik og forretning i den virkelige verden.

 

Praksis

For at få den nye viden ind under huden og tilegne dig en masse erfaring er forløbet bundet op på workshops, hvor du får mulighed for at prøve dine nye kompetencer af i praksis. Hele Royalties-forløbet leder op til to store fællesprojekter, som du selv skal være med til at skabe – fra idé til virkelighed – i fællesskab med dine med-royalister.

 

Sparring

En stor del af Royalties handler om at prøve ting af og få feedback på sine idéer og projekter – både fra resten af royalist-gruppen, men også fra udvalgte branchepersoner. Du vil blive matchet med en erfaren mentor fra dit foretrukne fagfelt i et tilrettelagt forløb, hvor du kan få vejledning og sparring på din karriere og dine projekter. Dertil afholder vi en række projektcaféer, hvor vi i fællesskab hjælper hinanden med pressetekster, udgivelsesplaner, fondsansøgninger og meget andet.

 

Netværk

Kernen i Royalties er fællesskab. Du vil ikke kun møde ligesindede og få kontakt med etablerede og succesrige personer fra branchen – du vil også blive inviteret ind i et fantastisk netværk, hvor folk inspirerer og hjælper hinanden med at lykkes både individuelt og kollektivt. Royalties har desuden lanceret et alumnenetværk, der binder royalister sammen på tværs af alle årgange fra 2011 og frem til i dag.

1. Kickoff & Teambuilding

September 2024

Kickoff er grundlaget for en god start på Royalties. Her møder royalisterne hinanden for første gang og lærer om hinandens kompetencer og erfaringer igennem teambuilding og en særligt tilrettelagt netværksworkshop. Dertil introduceres Royalties-forløbet og holdet bag, mens tidligere royalister slår vejen forbi og giver tips og råd. Aftenen rundes af med en fælles middag, hvor det nye hold får muligheden for at hilse på alumner i festlige omgivelser.

2. En bæredygtig karriere i musikbranchen

Oktober 2024

I denne session sætter vi fokus på, hvordan man opbygger og opretholder en bæredygtig karriere i musikbranchen. Hvad indebærer et sundt arbejdsmiljø?  Hvordan sætter man gode rammer for sig selv, og hvordan bevarer man i det hele taget et sundt helbred både mentalt og fysisk? Det vil denne session forsøge at give svar på samt give konkrete værktøjer til at lede og passe på sig selv i det komplekse og intense miljø, som musikbranchen ofte kan være.

3. Mapping af Musikbranchen

November 2024

Hvad er forskellen på publishing og SYNC, og hvordan arbejder et booking-bureau? Sådanne spørgsmål svarer denne session på, når vi kortlægger musikbranchens økosystem og dens mange aktører og instanser. Dagen byder desuden på besøg fra udvalgte branchepersoner, hvor royalisterne får muligheden for at stille spørgsmål til deres virke og hverdag. Det kunne være spillestedsbookere, publishers, managers, agenter, festivaler og A&R’s.

4. Projektledelse

December 2024

Som aktør i musikbranchen skal du oftest forholde dig til diverse projekter, og som artist er du dit eget projekt. For at kunne skabe, lede og udføre projekter er det essentielt at have styr på projektledelse og projektstyring. Hvordan kommer man bedst fra idéfase til eksekvering af projekter? Hvad kræver det at organisere og strukturere et projekt fra bunden, og hvad skal man være særligt opmærksom på under processen? Det er nogle af de spørgsmål, vi får svar på til denne session, når vi dykker ned i emnet og får opstillet konkrete tips og værktøjer, som kan benyttes til fremtidige projekter.

5. Pitch & Fundraising

Januar 2025

I musikbranchen skal du være utrolig skarp til at pitche dig selc til en bred skare af interessenter. Men hvordan præsenterer man kort, præcist og selvsikkert sit musikalske hjerteblodsprojekt? Det får du svar på, når vi på denne session arbejder med storytelling, den mundtlige og skriftlige præsentation, samt konkrete råd og tips til fondsansøgninger og projektbeskrivelser. 

6. Økonomi i Musikbranchen

Februar 2025

I dag er det mindst lige så vigtigt at vide, hvordan man laver budgetter, årsafslutninger og momsregnskab, som det er at kunne udvikle en kreativ idé eller at afvikle en koncert. Det er manges akilleshæl, men en af de vigtigste kompetencer for dit arbejde i musikbranchen. Du får derfor gode og håndgribelige værktøjer til at sikre en sund økonomistyring af dit projekt, og du får et indgående indblik i, hvordan man arbejder med sit projekt som en virksomhed.

7. Digitale trends & Internationale perspektiver

Marts 2025

Nye digitale trends og muligheder popper konstant frem, og det er vigtigt at have en forståelse for, hvad teknologien gør for musikken og musikbranchen både i og uden for Danmark. Med udgangspunkt i fremtidens teknologiske udsigter bliver du undervist i digitalisering og de nyeste digitale trends verden over. Derudover får vi i denne session besøg af branchefolk, som kan fortælle om forholdene i andre lande samt give tips til, hvordan man går ud over landegrænserne med sine projekter. 

8. Branding & SoMe

April 2025

Hvordan arbejder man med sit projekt, sin virksomhed eller sig selv som et brand? Hvordan promoverer man sin nye single, og hvordan brænder man igennem med sine budskaber? Alle disse spørgsmål er altafgørende at have styr på, hvis man vil lykkes i musikbranchen. Dagen byder på undervisning og øvelser i at arbejde med strategisk branding, SoMe-kampagner, den gode pressemeddelselse og professionelle kommunikationsstrategier. 

9. Kommercielle Partnerskaber

Maj 2025

På Royalties har vi et stort fokus på, hvad det indebærer, hvad det kræver, og hvad det har af potentiale at arbejde med kommercielle partnere. Hvis man vil gøre karriere i musikbranchen, er det en kæmpe fordel at vide, hvordan man skaber en bæredygtig forretning og skaber værdi for både nationale brands og små musikprojekter – uden at gå på kompromis med hverken sin identitet eller integritet. Vi arbejder derfor med cases og får besøg af Royalties’ partnere fra forskellige brancher, der har interesse i at lave partnerskaber med musikkens verden.

10. Rettigheder & Kontrakter

Juni 2025

Hvordan strikker med en favorabel pladekontrakt sammen, hvilke muligheder har man som ophavsrethaver, og hvordan balancerer man venskaber og samarbejdspartnere i en professionel kontekst med økonomi involveret? Det er spørgsmål, vi vender på denne session. Vi vil komme gennem nogle af de vigtigste juridiske grundprincipper, som vil hjælpe dig i arbejdet med musikkens verden.
 
 
NB! Der tages forbehold for ændringer i program og indhold!