Ansøg nu

Ansøg nu

Ansøg nu

Royalties har eksisteret siden 2011 og uddannet 400+ talenter, der i dag besidder både store og små stillinger indenfor de kreative erhverv, fylder landets playlister og livescener og skaber morgendagens nye formater for kulturoplevelser.

Forløbet er skabt af VOLCANO og er en del af strategien om at bruge kunst, kultur og kreativitet som strategisk løftestang til at skabe levende og kulturelt mangfoldige byer. Vi tror på de kommende generationer og engagerer, inspirerer og klæder ungdommen på til at tage aktivt del i udviklingen af landets musik- og kulturscene.

Royalties drives af tidligere kursister, der både udvikler og administrerer forløbet. Lær projektlederne at kende nedenfor.

MADS BAKKENSEN JOHANSEN

Som projektleder på Royalties har jeg ansvar for sessions og kursister. Dertil driver jeg min egen virksomhed Nefarious Entertainment, hvor jeg beskæftiger mig med artist-, stage/tour- og project management, booking og festivaler samt økonomistyring. Derudover er jeg kasserer og projektleder i Foreningen ungLIVE, der tidligere har lavet festivalen vidunderLIVE, og som kuraterer alternative kulturprojekter på tværs af landets kommuner. Senest har jeg som projektleder i ungLIVE lavet Unge Arrangørers Stormøde i samarbejde med Dansk Live. Til daglig går jeg på Music Management på RMC.

Blå Bog:

Jeg driver min egen virksomhed Nefarious Entertainment, er initiativtager og projektleder i Foreningen ungLIVE og arbejder som projektleder på Royalties, hvor jeg har ansvar for sessions og kursister.

MADS BAKKENSEN JOHANSEN

Hvad fik du ud af dit Royalties-forløb?

Royalties har i høj grad dannet mig som brancheperson og har fremmet mit virke i et meget positiv retning. Jeg trækker dagligt på mine erfaringer fra forløbet, og jeg var overrasket over hvor stor en betydning projektcaféerne havde for mig og min udvikling. Det netværk, som jeg har fået gennem forløbet, er uundværligt, og jeg vil uden tvivl anbefale Royalties til alle unge iværksættere indenfor musikbranchen.

Er der et projekt, du er særligt stolt af?

Uagtet størrelsen og længden på projektet vil jeg altid være stolt over hvert enkelt af dem. Særligt stolt er jeg dog over vidunderLIVE - en omrejsende coronafestival med upcoming artister placeret i en stor oppustelig bobbel. Festivalen blev skabt for at give ungdommen i provinsbyer et fællesskab under pandemien. Det projekt var unikt på utrolig mange måder.

Hvad er vigtigt for dig i dit arbejde?

For mig vil det altid være vigtigt, at jeg kan spejle mig i de projekter og mennesker, jeg arbejder med, og at alle involverede har det godt, føler sig tilpas, er engageret og vil nå et fælles mål. Sammenhold, ærlighed og god energi. Det er jeg overbevist om, der er grundstenene til ethvert vellykket projekt! 

MARCUS RØNNOV

Udover at arbejde som projektleder på Royalties arbejder jeg som manager og booking-agent i mit eget bureau, der hedder SOSO Agency. Jeg gik på Royalties i 19/20, hvor jeg begyndte at arbejde med management og mødte nogle af de artister, jeg arbejder med i dag. Tidligere har jeg arbejdet som spillestedsbooker på RUST og har startet et kulturkollektiv, der arbejdede med alternative koncert-formater. Til dagligt studerer jeg Music Management på det Rytmiske Musikkonservatorium.

Blå Bog:

Udover at arbejde som projektleder på Royalties, arbejder jeg som manager og booking-agent i mit eget bureau, der hedder SOSO Agency.

MARCUS RØNNOV

Hvad fik du ud af dit Royalties-forløb?

Jeg ville ikke være dér, hvor jeg er idag, hvis jeg ikke havde gået på Royalties. Mange af de mennesker, jeg arbejder med i dag, er personer jeg mødte, da jeg selv gik på Royalties. Efter forløbet var færdigt, turde jeg at springe ud som iværksætter med to medkursister. Det kunne vi kun gøre, fordi vi havde fået en masse værktøjer og metoder, som vi kunne bruge til at udforme vores virksomhed. Derudover så fik jeg et overblik over musikbranchen, der gjorde det muligt for mig at række ud til personer, jeg nu arbejder med. 

 

Er der et projekt, du er særligt stolt af?

Efter Royalties afholdt min virksomhed SOSO Agency en showcase på Hotel Cecil i København, som jeg er meget stolt over. Det lykkedes os at sælge spillestedet ud med fem upcoming-artister og lave en kæmpe aften for vores artister. Det var en dag, hvor vi var på Hotel Cecil i 16 timer, hvor vi allesammen arbejdede mod et fælles mål, og det var en euforisk oplevelse, da vi var færdige med alle koncerterne. Den aften er jeg stadig virkelig stolt af. 

 

Hvad er vigtigt for dig i dit arbejde? 

I mit virke som manager, booker og projektleder er det enormt vigtigt for mig, at vi altid har et holistisk fokus på det hele menneske. Der er ikke noget artist-projekt, der holder i længden, uden at personen bagved har sig sig selv med i det, og der er ikke nogen virksomhed, der kan overleve, uden at personerne bagved har overskud til sig selv. Der sker en stor udvikling for tiden i bl.a. musikbranchen, og jeg tror, at fremtiden for kulturlivet kalder på et større fokus på mental trivsel. 

SARAH JERG

Jeg arbejder som projektleder på Royalties og gik selv på kurset på årgang 21/22. Til daglig arbejder  jeg som projekt/artist – manager og booker i navnløs management. Her arbejder jeg med vækstlagsartister og udviklingen og afviklingen af deres karrierer. Ellers arbejder jeg en gang i mellem som afvikler og lystekniker på forskellige venues, og som talentscout på Universal Music.

Ellers serverer jeg kaffe til morgentrætte kunder i en kaffebar, laver events i Ungdommens Demokratihus og holder oplæg. 

Blå Bog:

Manager og booker i navnløs management samt talentscout hos Universal Music.

Sarah jerg

Hvad fik du ud af dit Royalties-forløb?

Da jeg startede på Royalties havde jeg kun været meget kort tid i musikbranchen - og min erfaring og mine kompetencer var noget nær nul. Allerede efter første session startede jeg arbejdet op som artist manager med enkelte artister under mig. Gennem sparring med kursister og oplæg fra branchefolk startede jeg mit selskab navnløs management.
Kurset var med til at skabe et safespace til udvikling og udforsken. 

Er der et projekt du er særligt stolt af?

Jeg er især stolt af, at have udviklet og fundet en vej ind i en ellers lukket og ‘gatekept’ branche. For både som ung og som kvinde kan det være svært at turde have drømme og spidse albuer. 

Hvad er vigtigt for dig i dit arbejde?

Det er vigtigt for mig i mit arbejde at vi ikke konkurrere mod hinanden. Det er vigtigt for mig, at vi samarbejder, sparrer og er med til at gøre musikbranchen til en legeplads. Derfor er tålmodighed, kommunikation og nysgerrighed vigtige faktorer til at skabe en legeplads med plads til flere.